top of page
Klage mapper

Klagevejledning

Klagevejledning

Nedenfor finder du eksempler på, hvilke forhold, du kan klage over, i forbindelse med dit bo-forhold:

 

Genbrugsboligen ved indflytning

Du skal klage, hvis du oplever følgende forhold:

  • Hvis boligen bærer præg af, at den er nedslidt og ikke har været vedligeholdt længe. Det kan være manglende maling af gulvpaneler, dørkarme, døre, vinduer, køkkenelementer og lakering af gulvene

  • Manglende udskiftning af bygningsdele, som bære præg af at være nedslidt og med store farveforskelle. Det kan være køkkener, gulve og klinker i badeværelser

 

Vedligeholdelse og husleje

Du betaler husleje for, at din bolig kan blive vedligeholdt og der kan foretages de nødvendige udskiftninger og fornyelser i boligen.

Du skal klage, hvis du bliver opkrævet udgifter for nogle af følgende forhold:

  • Hvis der opspares til udskiftning af komfurer, køle-/fryseskabe og emhætter over din husleje, kan boligselskabet ikke kræve, at du opkræves for den fulde udgift til udskiftning, hvis de er misligholdte, da der opspares til udskiftning af disse over huslejen i den tid, du har boet i boligen.

  • Udgiften, du skal betale, skal derfor opgøres forholdsvis i forhold til hvor meget der vil være betalt over din husleje for udskiftning af hårde hvidevarer. Her vil der blive taget hensyn til den normale afskrivningsperiode for disse hvidevarer.

  • Krav om udskiftning af bygningsdele, hvor bygningsdelen ikke er ny. Du skal bede om, at du kun betaler for den del af udgiften, som svarer til bygningsdelens alder. Du betaler jo heller ikke for en ny bil, hvis den er brugt.

 

Tidsfrister og procedurer

Du skal klage, hvis du oplever følgende forhold:

  • Hvis boligselskabet ikke har overholdt tidsfrister i forbindelse med indkaldelse til syn, fremsendelse af synsrapport og prisoplysninger og fremsendelse af endelig opgørelse for udgifter til at sætte din bolig istand

  • Hvis boligselskabet ikke har overholdt gældende procedurer i forbindelse med din bo-periode for eksempel varsling af tidspunkt for adgang til din bolig

 

Fejl- og mangler indflytning

Du skal klage, hvis du oplever følgende forhold:

  • Hvis du ikke er tilfreds med din bolig, da du flytte ind. Det kan være nedslidt køkken, nedslidt badeværelse, nedslidt komfur, køleskab eller køle-/fryseskab, gamle nedslidte døre, og lignende

  • Manglende malerbehandling

  • Manglende gulvbehandling

  • Meget nedslidt og brugt udstyr, for eksempel køkken, badeværelse, skabe og lignende

 

Afgørelser ved fraflytningssyn

Du skal klage, hvis du oplever følgende forhold:

  • Hvis boligselskabet kræver, at din bolig skal fremstå bedre, da du flyttede ud, end da du flyttede ind

  • Udgifter som følge af misligholdelse af din bolig, hvor du ikke mener, der er tale om misligholdelse

  • Krav om udskiftning af misligholdte bygningsdele, hvor bygningsdelen ikke er ny. Du skal bede om, at du kun betaler for den del af udgiften, som svarer til bygningsdelens alder. Du betaler jo heller ikke for en ny bil, hvis den er brugt.

  • Hvis for eksempel beslaget på et vindue er defekt, og du bliver opkrævet en udgift for udskiftning af hele vinduet. Få oplyst vinduesfabrikat og undersøg, hvor du kan købe reservedele.

  • Da vi er i EU fællesskabet, kan reservedele til gamle vinduer mange gange købes andet sted i Europa, og boligselskabet kan ikke kræve, at du skal dække et nyt vindue, hvor beslaget på det gamle er gået i stykker, hvis reservedele til beslaget kan købes i et andet EU land.

 

Opståede fejl i bo-perioden

Du skal klage, hvis du oplever følgende forhold:

  • Hvis boligselskabet kræver, at du skal dække udgifter til reparation eller udskiftning af en bygningsdel, hvor de hævder, at skaden eller fejlen er opstået i din bo-periode.

  • Du skal kunne dokumentere enten ved billeder, ved indflytningsrapporten eller fejl- og mangel listen, at dette ikke er tilfældet

bottom of page