top of page
Interiørdesign

Når du flytter ud

Indkaldelse til syn

Det er boligselskabet, der syner din bolig, når du flytter.

Der kan aldrig laves bedømmelser, der sætter dig ringere som lejer, end loven siger.

Du skal indkaldes til syn med mindst 1 uges varsel. Dette står i loven.

Det vil sige, at du skal have modtaget indkaldelsen, så du 7 dage før synes kender tidspunktet for, hvornår du skal være tilstede og din bolig bliver synet.

Hvis der skal synes med et andet tidspunkt end varslingen siger, skal dette være aftalt skriftligt mellem dig og dit boligselskab.

På indkaldelsen skal dato, tid og sted for synet være påført.

Opfylder indkaldelsen ikke tidsfristen, kan du klage over dette.

Du behøver ikke at være tilstede ved synet, men hvis du vil være sikker på, at du ikke bliver opkrævet for unødige udgifter i forbindelse med din fraflytning, anbefales det, at du er tilstede.

Du må gerne sende en repræsentant på dine vegne. Du skal udfylde en fuldmagt, hvor du skriver, hvem der kommer til synet i stedet for dig. Den skal afleveres ved synet.

Boligens stand ved fraflytning

Når du fraflytter må din bolig godt bære præg af slid og ælde og almindelig brug af boligen.

Når du fraflytter, må din bolig ikke være misligholdt.

Boligen må derfor ikke være ødelagt, vise tegn på manglende vedligeholdelse eller fejlagtig brug.

Udlejeren kan ikke kræve, at din bolig afleveres i en bedre stand, end den var i, ved din indflytning.

Du skal derfor være opmærksom på følgende:

  • Der må godt være huller i væggene efter opsætning af diverse ting i din bolig.

  • Du skal fjerne alle rawlplugs for at være sikker på, at du ikke bliver opkrævet for udgifter for fjernelse af disse.

  • Du skal fjerne alle ting, som du selv har sat op for at være sikker på, at du ikke bliver opkrævet for udgifter for fjernelse af disse. Det gælder for eksempel:

    • Beslag til persienner, gardiner, TV, hylder, kroge til tøj m.m.

    • Egne skabe

    • Egne klædeskabe

    • IT-udstyr

    • Ledninger

    • Tæpper og tape efter tæpper

    • Andre effekter, der er opsat af dig.

    • Klistermærker

  • Boligen må kun indeholde de ting og udstyr, der var i boligen, da du flyttede ind, og de ting, der hører til boligen. De vigtigste ting står i din lejekontrakt.

  • Boligen skal være rengjort overalt.

  • Komfur, køle-fryseskab, emhætte og øvrige hårde hvidevarer skal være rengjort.

  • Der skal være gjort ren under og bag alle hårde hvidevarer.

  • Der skal være gjort ren inde i og oven på alle skabe i boligen.

  • Alt udstyr der var i boligen, da du flyttede ind, skal være tilstede, hvis du ikke har fået en tilladelse til at fjerne dette.

  • Rist kogeplader og bradepande til komfur skal være tilstede og gjort ren.

  • Alle lamper, der er opsat af dig, skal være fjernet.

  • Nogle boligselskaber har godkendt muligheden for at overdrage bestemte typer af indbo til den nye lejer. Kontakt dit boligselskab og få oplyst mulighederne for dette.

  • Hvis du vil sætte din bolig i stand, før du flytter for at få mulighed for at få hele eller dele af dit depositum tilbage, så kontakt boligselskabet og få oplyst mulighederne for dette.

  • Hvis du istandsætter, og det ikke er gjort håndværksmæssigt korrekt, vil du blive opkrævet udgifter til at sætte yderligere istand.

  • Alle effekter herunder tæpper skal være fjernet fra boligen, så synet kan foretages. Hvis du mangler at fjerne effekter, vil du skulle betale for udgifter til fjernelse af disse

  • Hvis du har lavet ændringer i din bolig, som boligselskabet ikke har godkendt, vil du skulle betale for at reetablere. Det kan fx være nyt køkken, nyt badeværelse, skabe, døre, paneler og gulve.

Misligholdelse

Misligholdelse af din bolig er, hvis du har forringet eller skadet din bolig. Det kan for eksempel være på grund af:

  • Fejlagtig brug - for eksempel ved,at du ved din adfærd i boligen har været årsag til, at der er opstået skimmel eller der er opsat ulovlige installationer.

  • Fejlagtig vedligeholdelse - for eksempel brug af forkert maling, lak og lignende.

  • Uforsvarlig adfærd som har skadet boligen - for eksempel store huller i døre, gulve og vægge.

Da du har ansvaret for din bolig, gælder det uanset hvem, der har forringet eller skadet din bolig. Det er dig, der har lejet boligen, og derfor også ansvarlig for dine gæsters adfærd. Du kan derfor ikke kræve, at andre skal betale for udgifter for skader, som andre har lavet.

Fraflytningssyn

Der skal udarbejdes en rapport, når du flytter.

Bor du i en privat lejebolig, står det i din kontrakt, hvordan din bolig vil blive istandsat, når du flytter.

Bor du i en almen bolig er der to ordninger for vedligehold:

Har din bolig vedligeholdelsesordning A, er det dig, der skal hvidte, male tapetsere og lakere lofter, vægge og gulve, mens du bor i boligen. Her kan der være krav til bestemte farver og materialer.

Når du flytter, skal lofter og vægge sættes i stand.

Nogle boligselskaber medtager også gulvene til at blive sat i stand for at friske dem op. Udgiften til dette betales af boligselskabet.

Hvis gulvene er misligholdte, så de skal afhøvles, skal du betale for, at de bliver sat i stand.

Når du flytter har du opsparet et beløb som bruges til at sætte vægge og lofter i stand.

Beløbet bruges til at modregne i opgørelsen over udgifter, som du skal betale.

Har du opsparet det fulde beløb til normalistandsættelse, kan du fraflytte uden udgifter til normalistandsættelsen.

Har din bolig vedligeholdelsesordning B, betyder det, at der ikke vil blive foretaget en istandsættelse ved fraflytning.

Der skal kun ske istandsættelse, hvis der er misligholdelse, manglende vedligeholdelse eller boligen bærer præg af forkert brug.

Det er udlejeren, der har vedligeholdelsesforpligtigelsen i bo-perioden. Der er derfor en vedligeholdelseskonto tilknyttet boligen.

Pengene på vedligeholdelseskontoen kommer fra din husleje og opspares hver måned.

Kontoen tilhører boligen og ikke lejeren.

Boligen må godt bære præg af almindelig brug, slid og ælde, og du kan aldrig blive opkrævet udgifter som følge af dette.

Boligen må derfor godt bære præg af almindelig brug, slid og ælde, og du kan aldrig blive opkrævet for udgifter som følge af dette.

Lejeren har ikke pligt til at aflevere boligen i anden stand, end den stand, den var i, ved overtagelsen og udlejeren kan ikke kræve, at din bolig afleveres i en bedre stand, end den var i, ved din indflytning.

Har du foretaget ændringer i din bolig, og de er godkendt af udlejeren, vil de være en del af boligen og blive synet i forbindelse med fraflytningssynet.

Hvis du har foretaget ændringer i boligen, som ikke er godkendt af udlejeren, kan udlejeren opkræve udgifter for at fjerne og reparere efter nedtagning af disse og opsætning af nyt.

Ved fraflytningssynet skal du være opmærksom på følgende:

  • Udgifter til rengøring, fordi rengøring er mangelfuld, vil du altid skulle betale for.

  • Lofter og vægge skal malerbehandles 1 eller 2 gange. Synsmedarbejderen vurderer, hvor mange behandlinger, der skal til, for at malingen dækker.

  • Hvis du mener, det er nok med 1 gang malerbehandling, men synsmedarbejderen mener 2 gange, skal du gøre indsigelse og få din bemærkning påført synsrapporten.

  • Gulvene skal muligvis lakeres. Hvis der er lak på alle gulvene er en let slib og 2 gange lak tilstrækkelig til at friske lakken op.

  • Hvis der er manglende lak på gulvene, der er pletter efter vand, store hakker i gulvene, mærker efter dyr, dyre-urin og lignende, vil gulvene blive dømt som misligholdte.

  • Du kan blive dømt til at betale for udgifter til genopretning som følge af misligholdelse, manglende vedligeholdelse eller fejlagtig brug.

  • Du kan ikke blive dømt til at betale for udgifter til istandsættelse af øvrige bygningsdele i boligen som følge af almindelig brug, slid og ælde.

  • Synsrapporten vil altid blive pålignet udgifter til at sætte vægge og lofter i stand, når din bolig har vedligeholdelsesordning A.

  • Det er lejeren, der har ansvaret for boligen i bo-perioden. Boligen må derfor ikke bære præg af forkert brug, misligholdelse eller manglende vedligeholdelse.

  • Det er udlejers pligt i samarbejde med afdelingsbestyrelsen i afdelingen at udarbejde et driftsbudget, der afspejler afdelingens behov for vedligeholdelse, udskiftninger og fornyelser.

  • Udlejeren må ikke over synsrapporten påligne lejeren udgifter til vedligeholdelse, udskiftninger og fornyelser som følge af manglende dækning på afdelingens budget.

  • Hvis der er et mindre område på vægge, lofter og gulve, som er misligholdt, er det blevet normalt, at udlejer opkræver udgifter for at udskifte eller slibe og lakere hele gulvet, nedtage tapet og male hele væggen.

  • Hvis du bliver udsat for dette, skal du gøre indsigelse, da det ikke er hele gulvet der er skadet, men kun en lille del..

  • Din bolig er en lejebolig og har derfor været brugt af andre før dig. Gulvene har været slebet og lakeret flere gange og er derfor tyndslidte.

  • Fordi gulvene i boligen er sammenhængende, skal du ikke nødvendigvis betale hele udgiften for udskiftning eller slibning af hele gulvet i lejligheden, hvis gulvene er misligholdte.

  • Du skal bede om, at udgiften bliver delt op, så Boligselskabet betaler deres del af udgiften til udskiftning og vedligeholdelse af de dele af gulvet og væggene, som ikke er misligholdte.

  • Det samme gælder, for vægge og lofter.

  • Udgifter til opfriskning af karme, paneler, døre, køkkenelementer og lignende er afdelingens ansvar.

  • Din fejl- og mangelliste er et vigtigt dokument i forbindelse med fraflytningen, da den viser, hvilke fejl og mangler, der var i din bolig ved din indflytning.

  • Indflytningsrapporten er et vigtigt dokument i forbindelse med fraflytningen, da den viser, hvilken stand boligen var i, da du flyttede ind.

  • Sørg altid for, at du gør indsigelse, hvis udflytningsrapporten nævner steder, hvor overfladen er påvirket eller ødelagt med ridser, skrammer, manglende maling, ødelagte skuffer, skabe, køkkenelementer, radiatorer, vinduer, døre, gulvpaneler, dørkarme, kort sagt alle steder i boligen, hvis du ikke mener, du skal betale for reparation eller udskiftning.

  • Tag billeder overalt, når du flytter ud.

  • Billederne skal være tydelige og påført dato, adresse og rum.

  • Det gør du ved at lave et stykke papir, hvor dato, adresse og dato er skrevet på med tydelig skrift. Herefter lægger du det, så det kan ses på billedet. Det må ikke dække for det, du vil vise med billedet.

  • Alle billeder, du tager, skal være taget helt tæt på det tidspunkt, du flytter ud, for at være juridisk gældende.

  • Du behøver ikke at underskrive udflytningsrapporten, hvis du ikke er enig i vurderingen af din bolig og de medfølgende istandsættelsesudgifter.

  • Din underskrift på udflytningsrapporten betyder kun, at du har været tilstede og ikke, at du er enig i de anslåede udgifter til istandsættelse. Du kan altid klage over udgifterne. Derfor er udflytningsrapporten ikke et endeligt dokument.

  • Kopi af udflytningsrapporten udleveres enten ved synet eller sendes til lejeren senest 14 dage efter synet er foretaget

  • Du skal modtage en opgørelse over dine istandsættelsesudgifter senest 14 dage efter synet er foretaget.

  • Den endelige opgørelse for dine udgifter skal sendes til dig uden unødig forsinkelse. Praksis er senest 4 uger efter, synet er afholdt.

 

Synsrapporten

De behøver ikke at underskrive rapporten, hvis du ikke er enig i denne.

Det eneste, du godkender ved din underskrift af rapporten er, at du har været tilstede og har modtaget en kopi af synsrapporten.

Du godkender ved din underskrift ikke de påførte udgifter, da du har mulighed for senere at klage over disse.

Synsrapporten udarbejdes af boligselskabets repræsentant og skal indeholde alle de udgifter, der er i forbindelse med, at du flytter.

Udgifterne skal dække istandsættelse og eventuelle udskiftninger, som skal foretages, efter du er flyttet.

Når synsrapporten er udfyldt og underskrevet, må der ikke påføres yderligere udgifter på rapporten.

Boligselskabets repræsentant kan dog godt tage forbehold for udgifter, der er ukendte som følge af forhold, der ikke umiddelbart kan synes på tidspunktet for syn. Det kan være, hvis der er gulvtæpper, der ikke er fjernet før afholdelse af synet, misfarvninger af gulvene som følge af dyre urin og manglende lak, el-installationer, som skal kontrolleres for lovlighed eller udgifter til oprettelse eller reetablering af bygningsdele, hvor udgiften ikke kan opgøres på stedet.

Prisoplysninger

Samtidig med udarbejdelsen af synsrapporten skal der udarbejdes et brev med prisoplysninger om alle de udgifter, der er forbundet med din fraflytning.

Du skal modtage oplysning om priserne senest 14 dage efter, din bolig er synet.

Der kan godt være forskel på de udgifter, der står på udflytningsrapporten og de udgifter, der står på prisoplysningerne, hvis der har været taget forbehold for udgifter, der var ukendte ved synet, eller hvis udgifterne er blevet mindre end først anslået.

Den samlede pris for udgifterne ved fraflytning må højst overskrides med 10 %.

Hvis udgiften bliver større end anført på synsrapporten og prisoplysningsbrevet, kan du klage over dette.

Den endelige opgørelse af udgifterne til istandsættelse i din bolig skal du modtage uden unødig forsinkelse. Dette betyder maksimum 4 uger fra afholdelse af synet, til du modtager den endelige opgørelse.

Dokumentation for boligens stand

Hvis du vil sørge for, at der ikke opstår tvivl om boligens tilstand ved fraflytningen, er det vigtigt, at du dokumenterer dette.

  • Tag billeder overalt, når du fraflytter.

  • Billederne skal være tydelige og påført dato, adresse og rum.

  • Det gør du ved at lave et stykke papir, hvor dato, adresse og dato er skrevet på med tydelig skrift. Herefter lægger du det, så det kan ses på billedet. Det må ikke dække for det, du vil vise med billedet.

  • Alle billeder, du tager, skal være taget tæt på fraflytningstidspunktet for at være juridisk gældende.

bottom of page